loading...
تبلیغات در گوگل
shani بازدید : 7 شنبه 16 مهر 1401 نظرات (0)

همانطور که از نام فایل robots.txt پیداست، این فایل برای روبات ها ایجاد شده است و سطح دسترسی ربات به فایل های موجود در هاست را محدود می کند. این کار برای جلوگیری از آسیب دیدن وب سایت شما، نشت فایل های حساس و بهبود رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو ضروری است. ایجاد یک فایل robots.txt به قدری مهم است که باید بلافاصله پس از ارسال سایت خود به موتورهای جستجو، آن را ایجاد کنید تا از دسترسی ربات های مخرب به اطلاعات حساس سایت خود جلوگیری کنید.
در واقع چند نوع ربات وجود دارد:
برخی از آنها برای موتورهای جستجو کار می کنند. وظیفه این ربات ها (که به آنها خزنده یا عنکبوت نیز می گویند) بررسی صفحات سایت و گزارش تغییرات آن به موتورهای جستجو است. صفحاتی که توسط روبات ها خزیده می شوند در موتورهای جستجو ظاهر می شوند.
انواع دیگری از ربات ها وجود دارند که با هدف از بین بردن سایر سایت ها در وب ایجاد می شوند. این ربات ها به فایل های خصوصی شما دسترسی ندارند. در غیر این صورت می توانید به سایت خود آسیب جدی وارد کنید.
کاربرد فایل robots.txt برای سئو
همانطور که گفته شد ربات های موتورهای جستجو به طور پیش فرض تمام صفحات و فایل های وب سایت شما را می خزند و اطلاعات خود را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهند. موتورهای جستجو نیز اطلاعات یافت شده در صفحات نتایج جستجو (SERP) را نمایش می دهند. این چیز خوبیه؛ پس چرا باید برخی از فایل ها و صفحات سایت خود را از روبات های گوگل و سایر موتورهای جستجو خصوصی نگه داریم؟
حفظ امنیت وب سایت
مهمترین دلیل ایجاد فایل robots.txt حفظ امنیت سایت است. زیرا موتورهای جستجو می توانند به فایل های مخفی دسترسی داشته باشند و آنها را در صفحات SERP نمایش دهند. به این ترتیب این اطلاعات در اختیار تمامی کاربران اینترنت قرار می گیرد. همچنین سارقان اطلاعات و هکرها معمولا با ایجاد برنامه ها و ربات های مخرب به وب سایت ها حمله می کنند. این فایل با جلوگیری از دسترسی ربات های اینترنتی به منابع مهم وب سایت، امنیت وب سایت را بهبود می بخشد. البته توجه داشته باشید که گفتیم «امنیت تقویت شده» نه ایجاد امنیت کامل!
افزایش رتبه سایت
همانطور که می دانید رتبه سایت مجموع رتبه های تک تک صفحات سایت است. با این حال، برخی از صفحات، مانند صفحه ورود، فقط به شما اختصاص داده شده است یا نیازی به ترافیک بالایی ندارند. از آنجایی که بازدید از صفحه کم است، می تواند بر رتبه کلی وب سایت شما تأثیر بگذارد.
دسترسی عمومی به برخی از صفحات را مسدود کنید
ممکن است صفحاتی در سایت خود ایجاد کرده باشید که فقط برای افراد خاصی مفید است. به عنوان مثال، فرض کنید صفحه ای را به طور خاص برای استخدام افرادی ایجاد کرده اید که می خواهند با شما کار کنند، و نمی خواهید آن صفحه در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود.
در این صورت می توانید آدرس این صفحه را در فایل robots.txt خود قرار دهید و به موتورهای جستجو بگویید این صفحه را بررسی نکنند و در لیست SERP قرار ندهند.
مثال دیگر وب سایت های دارای حق چاپ هستند که توسط موتورهای جستجو مسدود شده اند. اگر این صفحات توسط ربات های موتور جستجو خزیده شوند، نتایج ممکن است به سایت شما مرتبط نباشد.
سرعت صفحه را افزایش دهید
البته این فقط در مورد وب سایت هایی صدق می کند که کاربران روزانه زیادی دارند. فرض کنید وب سایت شما روزانه هزاران بازدید دارد. همچنین سرعت سایت شما را کند می کند زیرا هزاران ربات هر روز سایت شما را می خزند و می خزند. بنابراین، مدیران سایت هایی که چندین بار در روز بازدید می کنند، با محدود کردن دسترسی ربات به صفحاتی که برای سئو و رتبه سایت مهم نیستند و فقط صفحات مهم را بررسی می کنند، سرعت سایت را افزایش می دهند. ربات در معرض کاهش سرعت نیست. در سایت هایی با ترافیک روزانه بالا، خزیدن ربات تاثیر کمی بر سرعت سایت دارد. بنابراین، این سایت ها نباید دسترسی را برای افزایش سرعت سایت محدود کنند.
دستورات فایل Robots.txt و نحوه استفاده از آنها
پس از ساخت فایل Robots.txt (نحوه ساخت این فایل در زیر آموزش داده شده است) باید دستورات لازم را در آن وارد کنیم. به عبارت دیگر، باید مشخص کنیم که کدام ربات ها اجازه دسترسی به کدام فایل ها را ندارند.
دستور عامل کاربر
در خط اولی که در فایل robots.txt می نویسیم باید تعریف کنیم که این دستور چیست.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 62
  • بازدید سال : 71
  • بازدید کلی : 305